tirsdag 29. september 2009

Helg og hytta i Åsenfjorden

På grunn av andre planer fredagskvelden og et kne som fortsatt er "skabbete", ble denne "turhelga" til ei kort og koselig avslappingshelg på hytta til kjærestens familie i Åsenfjorden. Åsenfjorden ligger ca en time og et kvarter unna Trondheim (tar av vestover fra E6 et godt stykke etter Stjørdal, men før man kommer til Åsen). Etter å ha kjørt et stykke innover fra E6'en og passert noen spennende gjørmepartier (spennende i den forstand at vi lurte på om vi kom oss over eller måtte ut og dytte - noe en flink sjåfør unngikk slik at jeg slapp gjørmebadet ;P) og mange hester i gjerder langs veien, kom vi til parkeringsplassen. Herifra var det rundt en kilometer å gå inn til hytta - i støvler og regnklær og med mye godt i sekken. Vi gikk gjennom "trollskogens rike" med sopp, kongler og god skoglukt og da vi kom til hytta åpnet skogen seg opp og det ble lys, sjøluft, berg med stein som på en måte var veldig oppfliset og utsikt utover fjorden og mot Frosta.

Hytta, eller hyttene, for det var to, lå idyllisk til ute på enden av et nes. Den ene "hovedhytta" lå noen hundre meter fra sjøen og hadde store vinduer på både stue og kjøkken som ga en flott utsikt utover. Kan tenke meg at det er skikkelig idyllisk å sitte på verandaen utenfor den en sommerdag og slappe av før man rusker ned til sjøen for å fiske, bade, padle el.l. Sjøbua lå ca hundre meter nedenfor hovedhytta - dvs. helt nedi sjøkanten.




Helga gikk fort. Ute regnet og blåste det kraftig nesten hele tiden. Da var det ekstra godt å sitte inne og fyre i peisen, slappe av, lese aviser og gamle hyttebøker og spise sjokolade. Men vi kunne ikke sitte inne hele tiden, så det ble også tid til en liten oppdagelsesferd rundt omkring på neset. Øystein fikk vist fram til nå ukjente trekkspillferdigheter, og jeg smilte fra øre til øre da en skatt med ett lå foran meg i fjæresteinene. Det var nesten som å være lita igjen - da gikk jeg ofte på skattejakt i fjæra og fant all slags fantastiske (kan nok diskuteres, vet ikke om resten av familien alltid var like enige) ting som jeg tok med hjem. Skatten var ei gammel, lita trekasse som sjøen hadde tatt med seg fra et eller annet sted og kastet på land. Den fikk plass i bagasjerommet tilbake til byen, og skal forhåpentligvis bli ei søt lita aviskasse, garnkasse el.l. etter et litt maling og noen nye spikrer. Jeg var og ganske så fornøyd med å finne tang med store blærer på som kunne brukes til vannpistol - selv om han jeg utfordret ikke ble med på sprutekamp ;)
Helt til høyre er vannpistolen min ;P
Det var kjekt å se Åsenfjorden og hyttene. Et fint sted.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar