mandag 14. september 2009

Fergebua

Helga 5.-6.september skulle egentlig brukes til en luftig tur i Innerdalen (bl.a. Store Trolla), men pga mye nedbør og generelt dårlig vær, ble den avlyst. Det eneste jeg kan si er; "Aldri så galt at det ikke er godt for noe!", for helga ble veldig fin allikevel.

Thijs, Hanne Marte, Øystein og jeg bestemte oss for å dra til Fergebua (endelig!) fra lørdag til søndag. Fergebua er et sjarmerende lite småbruk familien min har vært med og leid så lenge jeg kan huske, og det har vært vårt feriemål nummer en. Huset ligger på en liten haug utafor Orkanger. Nedom det renner Sjennaldalselva der mang en smålaks har blitt kjempet på lang, og i fjøset innbyr vedbua til timesvis med vedarbeid. De som kommer dit synes kanskje huset ser temmelig shabby ut, og ja, det har blitt temmelig slitent de siste årene, men når man først kommer inn sier de fleste som Hanne Marte; "I lika d i" (les; jeg liker det jeg). Jeg er ihvertfall enig med henne - det er kjempekoselig der.


Gammel sykkel og utedo




Thijs og Hanne Marte kom og plukket oss opp i sin kule, gamle bil, og vi putret avgårde til Sognlia. Her brukte vi nesten hele dagen på å fiske ørret i Sagelva og på å plukke bær. Det var fullt av diger(!) blæbær og mye tyttebær (som så moden og rød ut, men viste seg å fortsatt være hvit på undersida). Fisken bet også, og det var morsomt å fiske igjen (lenge siden sist).


Når kvelden nærmet seg, kjørte vi til Fergebua. Mange kokker betydde ikke mye søl, men effektivitet, og etter ei lita stund kunne vi sette oss ned og nyte en 2-retters middag. "Forrett" var stekt nyfisket ørret, potet og rømme. Etterpå kom kylling med mye tilbehør til på bordet. Kvelden ble avsluttet med TP, vin og snavvel.




Egentlig skulle vi ha blåbær med vaniljesaus til dessert, men vi hadde nok overvurdert magekapasiteten da vi sultne sto i butikken og kjøpte kylling og vaniljesaus noen timer tidligere. Så blåbæra ble med hjem til fryseren i stedet. Der ligger den nå og venter på å bli til en lekker blåbærpai.
Neste dag (etter en god frokost og litt rydding), endte vi opp på Kyvannet (Byåsen i Trondheim). To runder med "Kubbspel" endte med uavgjort sammelagt. Magene ble fylt med lapper stekt på primus, og til slutt tittet også sola fram. Det medførte at vi (dvs. jentene) måtte gjøre alvor av utsagnet om å bade dersom det ble sol. Temperaturen i Kyvannet var varmere enn fjellvannene tidligere i sommer. Så skiltes vi hver til vårt, og Ø og jeg ble invitert i middag til broren med familie. Og mens de "voksne" ble sittende å snakke om duppeditter (noe om mobiler og data, vet ikke helt) og andre ting etter middagen, var jeg fornøyd med at den nest minste onkelungen til Ø ville kjøre bil sammen med meg på gulvet ;P

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar