mandag 10. januar 2011

Omnsfjellet 847 moh

Søndagsturen gikk Omnsfjellet (Omnfjellet ?), det høyeste fjellet i Orkdal kommune, som jeg ikke har gått på på utrolig mange år. Fjelltoppen ligger på 847 moh, og det er en kort og grei tur.

Omnsfjellet ligger ca 65 km fra Trondheim, ca 25 km nordvest for Orkanger. Fra Orkanger følger man først vei 710, før man svinger av til vei 714 vestover mot Gangåsvatnet og videre til Våvatnet. Ca midt på Våvatnet tar man av en vei mot venstre (skiltet mot Kyrksæterøra), og etter å ha fulgt denne veien i et par km, har man en parkeringsplass på venstre side av veien. Parkeringsplassen var ikke brøytet opp ennå, og en lokal mann mente at den kanskje ikke ble det før rundt påsketider. Da veien ellers var godt brøytet og oppholdsvær ga god sikt, parkerte vi bilen langs veikanten.

Kart fra Statens kartverk

Fra parkeringsplassen går man sørover over ei lita flate og oppover ei kort li.  Det er merket vei opp til toppen med pinner/staker som er satt ut - altså en svært grei tur å gå. Etter å ha kommet over et par små hauger, ser man toppen, eller ihvertfall haguene som ligger foran den. Et godt stykke oppover mot fjellet passerte vi ei stor hytte. Denne er åpen i påsketider så vidt jeg vet, og det sikre tegnet er at flagget vaier i flaggstanga ved hytta. Hele turen er slak og fin.

Selv om det var ganske mye snø nå, var den ikke dypgått. Turen opp tok i rolig tempo, og med feller under fjellskiene rundt 1 time og 45 minutter. Det blåste godt i går, og hetta på jakka var god å ha. Heldigvis var været relativt mildt, for sola som vi hadde gledet oss til, skein på den andre sida av veien hele turen oppover. På toppen nådde vi likevel tak i den, og bak varden fantes til og med le for vinden.

En fin tur, og et kjekt alternativ til langrennsski i Bymarka.