tirsdag 23. november 2010

Advent - Simons Adventsbok

I dag kom jeg på at jeg hadde lyst å lese den samme adventsboka som mamma las for oss som unger i adventstida som straks er rundt hjørnet. Boka "Simons adventsbok" handler riktignok om en liten engel, men vrien er humoristisk og tegningene er i skjønne lillatoner. Boka har ett stykke om Lille Ariel for hver dag fram til jul. Etter et søk på internett fant jeg den på www.salg.lex.no, som ser ut til å være ei side for helse-, samfunns- og skoleinformasjon. Med porto ble det 158 kr.


Tre ulike adventskalendere er allerede pakket inn, og ligger klare til utdeling. Eksamenslesinga går framover i sneglefart, mens eksamen nærmer seg med stormskritt.

Jeg gleder meg til jul og advent!

Under kan du lese en beskrivelse om hva boka handler om og et utdrag;

"Ariel, den minste av englene i paradis, øver seg til hun skal synge med englekoret ved Betlehemsmarkene. Men hun har så vondt for å huske at det heter Ære være og ikke Elle melle. På markene treffer Ariel gjetergutten Jacob og den østerlandske prinsessen Sara. Sammen går de mot den lysende stjernen... Gjennom 24 kapitler forteller Simon Flem Devold Juleevangeliet på sin egen varme og humoristiske måte. Hvert kapittel er illustrert, slik at det er et oppslag for hver dag i adventstiden frem til jul. Boka kan henges på veggen som en adventskalender, eller leses som en bok."

Utdrag fra boka;

Dag 20
Ariel ble veldig glad da han fikk igjen fjæren sin.
– Det var en flott fjær, sa Jacob. – Den lyser nesten i mørket.
– Det er en fjær fra vingen min, sa Ariel. – Det er sant at den er fin.
Det er fordi det er en ekte englefjær.
– Da må jo du være en ekte engel, lo Sara.
– Det kan du skrive opp! Jeg er helt ekte. Og du – ?
– Jeg er en ekte prinsesse. Men jeg er dessverre så vimsete. Nå har jeg tullet meg bort fra følget mitt.
– Og jeg er en ekte gjeter. Selv om jeg ikke er så flink til å gjete bestandig, sa Jacob.
– Det som er i veien med meg, er at jeg aldri kan huske ting, sukket Ariel. – Erkeengelen Gabriel er helt fortvilt over meg. Jeg prøver å huske så godt jeg kan, men jeg får det ikke til.
– Det er noe småtteri i veien med alle, enten de er engler eller mennesker, sa Jacob.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar