søndag 13. mai 2012

Smørbottentind 1188 moh

Ein liten tur er betre en inkjen (?)! Helg er ikke alltid like stor stas. En kan bli sliten av å ha for mye å gjøre, men jammen er det ikke så veldig avslappende å ha så lite å gjøre at man blir superrastløs heller... Denne helga har vært litt både og. Trondheimstur var uaktuelt ettersom jeg var der på et møte torsdagen. Været har vært relativt labert med regn og vind i går og gråvær og vind i dag. Lørdagen ble brukt til "forefallende" arbeid (skriving av journaler og testrapporter) på jobb. I dag ble klokka 14 før jeg endelig tok meg sammen og kom meg ut på tur.

Om humøret er litt skralt før man begynner å gå, er sannsynligheten for at det bedrer seg i løpet av turen enorm. Frisk luft og mosjon er en gullkombinasjon!

Så; tilbake til Smørbottentind! Turen begynner i Skorgedalen i Rauma kommune. En gjør unna en god del av stigninga i bil oppover en bomvei som går helt opp til 318 moh. Det var ingen andre på tur på fjellet i dag, jeg fikk det for meg selv. På dager der en trenger litt pusterom, kan det være ganske greit.



En kunne fremdeles ha på seg skiene helt nede ved parkeringplassen. Det var noe mer glissent oppover lia, men veldig greit å gå på snø hele veien. Oppover fjellet var det kommet nysnø som var relativt tung og våt å tråkke spor i. Fordelen med konsistensen på snøen var at fellene satt godt. I tillegg er snøfallet et knallbidrag til forlengelse av skisesongen! Oppe på toppen blåste det friskt, men med 15 plussgrader nede ved sjøen ble det likevel ikke kaldt. Nedkjøringa var kjekk trass i litt sugeføre.

Litt sol på Skarven

Snøføyk på toppen

På veien mot ferga stoppet jeg for å ta bilde av et blomstrende frukttre. Små positive "lyspunkt" finnes det mange av i verden, en må bare ikke glemme å legge merke til dem. De er kanskje ekstra viktige på dager som er triste, skumle, uvirkelige, sårende eller vanskelige på en eller annen måte - slike dager der disse små tingene og smilene ofte kan utgjøre en forskjell.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar