fredag 25. juni 2010

Endelig fotograferende igjen!

Å gå uten kamera i rundt to måneder har virket som en liten evighet. Men hva skal man velge blant alle reklameplakatene, "best i test"-klistremerkene og de tusen modellene i ulik kvalitet og prisklasse? Det er dette spørsmålet som har ført til at innkjøpet stadig har vært utsatt, og til at enhver reklame som potensielt kunne ha inneholdt et kameratilbud har blitt grundig studert den siste tida. Jeg tenkte lenge på å kjøpe meg et speilreflekskamera, men så da for meg at jeg i tillegg "trengte" et lite kamera som kunne være med meg over alt - også når jeg ikke gadd drasse med meg et eventuelt stort vidunderbarn.

Til slutt måtte jeg bare bestemme meg, og endte opp med et kamera som ikke er speilrefleks, men som skal være mye bedre enn alle de små kompaktkameraene. Den nye følgesvennen min er et Canon Powershot G11.


Den er atskillig mye mer klumpete og gammeldags i utseenede enn det gamle lille Olympuskameraet mitt, og ikke tåler det like mye regn heller, men med ei forsikring som varer i fire år, kommer det nok til å bli særs flittig brukt på tur og til hverdags likevel! Selv om kameraet ikke er fullt like bra som et speilreflekskamera, ser jeg for meg at det noe mindre formatet gjør at det er større sjanse for at kameraet er med meg ut (dvs. høyere brukshyppighet). Når det da i tillegg skal ta svært bra bidler, regner jeg med at sjansen for at jeg blir strålende fornøyd er temmelig stor! Så nå gjenstår det bare å leke seg nok med nyanskaffelsen til at jeg lærer meg alle knappene og innstillingene man kan gjøre manuelt.

Testing av makrofunksjonen:

Skogsgfiol på tur i Bymarka med Mormor





Kjærleik i skogen

Testing av funksjon der bare en farge vises og resten er svart-hvitt (her farge i rødtoner):


To bybilder:


Brygger i sol



2 kommentarer:

  1. Oioi! Det var skikkelig fine bilder, Kjersti:) Tror kameraet duger i massevis jeg, og fikk skikkelig lyst på et selv også;) Har gått å tenkt på å kjøpe meg speilrefleks, men har jo ikke peil på hvordan det brukes i det hele tatt. Så kanskje din løsning er litt bedre sånn sett eller? Var det dyrt?:)

    SvarSlett
  2. Speilrefleks er vel enda bedre, men tror dette er ei ok erstatning om man vil spare litt plass i sekken / veska (og når man ikke har et kompaktkamera fra før). Prismessig ligger det vel nesten på linje med de billigste speilreflekskameraene. Jeg betalte ca fire tusen på Japan Photo (var nettbutikkpris + 150 kr selv om de egentlig hadde en høyere pris på prislappen i butikken). Men med fire års forsikring (kjekt å ha om man skal tørre å ha det med seg på det meste) og minnekort ble det litt mer...

    Kan stille ISO, lysstyrke og litt mer på kameraet - mange flere knapper enn på et kompaktkamera, men vi tro det er færre enn på speilrefleksen. HAr ikke helt lært meg alt enda, men å sette det på auto funker ofte fint det og ;)

    SvarSlett