tirsdag 4. oktober 2011

Høsthelg i Trollheimen

Tidlig lørdag morgen satte jeg meg i bilen og satte kursen i retning Oppdal. Morgenen var nydelig, og jeg måtte stoppe flere ganger på bilturen for å ta bilder.

På Oppdal møtte jeg resten av turfølget. En tur innom Coop utstyrte oss med rikelig med mat og snavvel. Vi var klare for tur. Veien gikk til Gjevilvasshytta (bomvei 50kr). Hovedhytta var stengt nå, men vi tok av senger i den lille selvbetjente hytta (10 senger totalt). Etterpå bar det ut på tur.

Blåhø 1671 moh - lørdag

Kart fra norgeskart.no

Siden klokka allerede var litt mye før vi kom oss ut, valgte vi å ta bilen et lite stykke fra Gjevilvasshytta (et par kilometer) og mot vestenden av Gjevilvatnet. Her kunne vi parkere på en stor parkeringsplass hvor det gikk sti mot Blåhø og Trollheimshytta. Været var strålende, og vi kunne gå i singlet eller bikini på begynnelsen av turen. Rundt oss var vi omgitt av vakre farger.

Røde og gule fargeklatter

Øverst til høgre: Utsikt fra Gjevilvasshytta.
Øverst til venstre: På vei opp fra Blåhøtjønna

Utsikt mot Gjevilvatnet

Ruta vi gikk - sånn cirka.

Vi fulgte ruta mot Trollheimshytta opp til vi møtte elva som går fra Kamtjønnin / Blåhøtjønna. Her valgte vi å gå opp til Blåtjønna og fortsette opp ei lita bratt side opp mot der Speilsalen lå før. Det lå nå bare litt snø/is der. Videre gikk vi oppover mot "ryggen" i stein/ur og opp på toppen. Det var litt løst å gå den bratte skråninga opp forbi isen/ snøen, men vi syntes det var greit å gå der når vi gikk ved siden av hverandre / nær for å unngå å løse ut steiner på hverandre.

Forbi der Speilsalen lå før.
Vi gikk opp til venstre for den venstre snøflekken på bildet.

Den siste biten opp mot toppen ser en på bildet under. Skyene hadde tatt overhånd, og sammen med litt yr og vind gjorde været det litt kjølig på toppen.

Siste bit opp mot toppen.
Geolog på tur.

Øverst til høgre: På toppen!
Nederst: På vei ned mot Kamtjønna.

På vei ned fra fjellet, gikk vi mot Kamtjønnin. Vi måtte følge ryggen et stykke videre fra toppen før vi kom så langt bort at det ble slakt nok til at vi kunne skrå ned mot vannene. Fra Kamtjønnin kom vi inn på merket sti. Denne fulgte vi over bekken fra Kamtjønnin/ Blåhøtjønna, og kom inn på stien vi hadde gått opp. Vi rakk akkurat ned til bilen før det ble helt mørkt.

Turen tok totalt ca 8 timer. I følge www.ut.no er løypa tur/retur Gjevilvasshytta, Kamtjønnin, Blåhø ca 20 km. Jeg vet ikke helt hvor langt det ble med den runden vi tok.

Vel tilbake på hytta, ble vi møtt av seks andre turmennesker. Rondane viltgryte med potet og tyttebær smakte himmelsk. Kvelden ble avsluttet med litt snavvel og skravvel før vi trøtte gikk i seng.

Mat er viktig på tur: Middag og frokost (egg og bacon).

Storhornet 1589 moh - søndag

Nok en strålende høstdag. Temperaturen hadde sunket noen hakk, og lufta var skarpere denne dagen. Vi hadde ikke allverdens med tid før vi måtte sette kursen mot Trondheim. Dagens turmål ble derfor Storheia. Vi kjørte fra Gjevilvasshytta og nesten ned til Jokeren som lå like nedenfor der bomveien til Gjevilvasshytta startet. Der tok vi oppover mot Breen gård, hvor det er parkering.

Turen opp mot Storhornet gikk først på sti opp ei li, på "Veslehornsida" av en bekk. På ca 1000 moh krysset vi over bekken og fulgte sti et lite stykke, før stien forsvant og vi gikk i lyng forbi et par "hauger" og i ur den siste biten opp mot toppen.

På vei oppover mot Storhornet

På toppen skrev vi navnene våre i boka som ligger inne i steinhytta der, tok toppbilder og nøt utsikta.

Veien ned igjen gikk samme vei. Hele turen tok i underkant av 4 timer. Vi fikk akkurat tid til en kake- og kaffepause i sola på ei grasslette i Oppdal sentrum før vi kjørte til Trondheim.